Project: Hier en Daar

Het lijkt alsof Rotterdam aan weerszijden van de Maas twee verschillende identiteiten heeft ontwikkeld. Door het neonkunstwerk HIER DAAR van Vesta Kroese vormt  het water van de Maas geen (mentale) barrière meer, maar een bron van inspiratie voor een gelijkwaardige dialoog tussen Noord en Zuid.

Op donderdag 31 maart is de openingsceremonie van het neonkunstwerk HIER DAAR door Dominic Schrijer (college van B&W) en Theo Coskun (DG Charlois). Wij nodigen u van harte uit om daarbij aanwezig te zijn. Vanaf 19.30 uur, op de linker maasoever bij Eetcafé Chez Nellie aan het Charloisse Hoofd en op de Rechter Maasoever bij Eetcafé Scorpio aan de Parkkade.

Klik hier voor het project omschreven met illustraties in PDF

HIER/DAAR

Wat vooraf ging

Vanaf 2007 initiëren ‘Stichting Downtownberaad’ (ondernemersvereniging centrum) en Stichting KICK in de Projectgroep Noord Zuid verschillende participatieprojecten met de intentie Noord en Zuid met elkaar te verbinden. In beide wijken zijn bewoners, ondernemers en kunstenaars actief om een positieve ‘veranderkracht’ te laten werken en vruchtbare coalities te vormen. Er wordt gestreefd naar een samenwerking die Noord en Zuid verbindt in mentale, organisatorische en waar mogelijk fysieke zin.

Verschillende projecten zijn inmiddels tot ontwikkeling gekomen. Zo is in 2008 op de zuidoever aan het Charloisse hoofd een kunstwerk van Jasper Niens en Thijs Ewalts geplaatst, een bouwbord waarop de (fictieve) autosnelweg
Charlois - Centrum werd verbeeld.

Het Centrum Beeldende Kunst werd eind 2008 gevraagd een kunstenaar te selecteren die het Noord/Zuid dilemma vanuit een ander perspectief zou kunnen belichten. Het CBK vond die in de architecte Vesta Kroese (TU Eindhoven), sinds 2007 woont en werkt zij in Rotterdam. Vesta Kroese kwam tot de volgende constatering:

‘De twee identieke ventilatiegebouwen van de Maastunnel staan theatraal en statig tegenover elkaar alsof ze in een diep gesprek zitten en tegelijk de wacht houden. In de avond echter vallen ze volledig weg in het duister. Door het letterwerk HIER/DAAR worden de gebouwen in de avonduren aangelicht en wordt de dialoog tussen beide oevers versterkt. Als de een HIER is, is de ander DAAR. En nooit blijft de een altijd HIER en de ander altijd DAAR.’