Project: Spaarkunst Charlois

aan: Stichting KICK
t.a.v.: Jannie Hommes

Naar aanleiding van de denktank “bruisend Charlois” op maandag 10 december
j.l. is het idee gerezen om met geld uit het OZB-fonds van de Deelgemeente Charlois een kunstproject te ontwikkelen waarin winkeliers, kunstenaars en bewoners van Oud Charlois gezamenlijk een rol spelen.

Aan 10 kunstenaars wordt de opdracht gegeven om in een oplage van 1000 stuks een minikunstwerkje, een gadget, te maken. Bij 10 winkeliers in de zone Wolphaertsbocht en Boergoensestraat kunnen klanten met een spaarkaart of zegelsysteem bij hun aankopen sparen voor elk van deze gadgets en daarmee een privé minikunstverzameling aanleggen van kunstenaars uit Charlois. Voor de verzameling wordt ook een opberg/presentatiesysteem ontworpen.

In de deelnemende winkels zal van de 10 kunstenaars gedurende de looptijd van de spaaractie kunst worden gepresenteerd.

Het OZB-fonds is ontstaan uit belasting die door de Charloisse ondernemers (onder wie ook kunstenaars) is betaald. Door geld hieruit te gebruiken om kunstenaars uit de deelgemeente een opdracht te geven, komt het weer ten goede aan henzelf. Daarnaast wordt de omzet van de 10 deelnemende winkeliers gestimuleerd en er ontstaat een kunstverzamelkoorts in de publieke ruimte onder de bewoners van Charlois.

Het project wordt organisatorisch ondersteund en uitgevoerd door:

Stichting KICK
Wandschappen
Marc Mom van Dierenspeciaalzaak Dobey
The Bartstore
10 beeldend kunstenaars uit Oud Charlois
10 winkeliers uit Oud Charlois

Om enig inzicht te krijgen in de kosten voor het project is een voorlopige begroting bijgevoegd.

begroting spaarkunst

Met vriendelijke groet, Ivo van den Baar